Przedszkole jest bardzo ważnym etapem w życiu dziecka i bezsprzecznie wiele od niego zależy. Czy warto jednak od samego początku zapisywać naszą pociechę do placówki, która jest dwujęzyczna? Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania? W jaki sposób odbywa się nauka w takim miejscu?
Może się to wydawać oczywistością, ale nauka języków już we wczesnym dzieciństwie musi być odbierana jako inwestycja w przyszłość dziecka. Jednak zdarzają się opinie, które wcale nie są rzadkie, że jest to odbieranie naszej pociesze beztroskiego dzieciństwa. Prawdą jest, że część rodziców ma tendencję do zbyt wielkich wymagań względem dziecka, które mogą przynieść rezultat odwrotny od zamierzonego i skutkować stresem, który trudno będzie przepracować.
Bezsprzecznie: przedszkole, które oferuje naukę dwujęzyczną, musi być dobrze przygotowane pod względem merytorycznym do prowadzenia takich oddziałów. Nie chodzi tylko o znajomość języka przez opiekunów przedszkolnych, ale przede wszystkim o umiejętność uczenia dziecka poprzez zabawę. Edukacja na tym etapie nie może polegać na wkuwaniu słówek! Bariery językowe znikną wtedy w sposób naturalny. Najczęściej spotyka się język angielski w przedszkolu i przedszkola anglojęzyczne.
Ważne jest przede wszystkim to, żeby:
Do wad bez wątpienia trzeba zaliczyć dodatkowy koszt, który w domowym budżecie generuje posłanie pociech do takiej placówki. Należy przygotować się na wydatek, który może sięgać nawet 1000 zł miesięcznie. Nie jest to bardzo prawdopodobne, ale niekiedy dziecko może nieco zaniedbać naukę języka ojczystego. Zalety wyboru przedszkola dwujęzycznego są znacznie bardziej liczne: łatwiejszy start w przyszłość, osłuchanie z językiem i wyrobienie zainteresowania nim mogą okazać się bezcenne.
Najczęściej praktykuje się dwa sposoby postępowania z dziećmi w przedszkolu obcojęzycznym. Pierwszy zakłada, że grupą przedszkolaków opiekuje się dwoje nauczycieli – w tym jeden, który mówi wyłącznie w języku obcym. Dobrze, żeby był native speakerem. W drugim przypadku grupą opiekuje się nauczyciel dwujęzyczny. Specyficzne jest to, że użycie poszczególnego języka jest ściśle określone odnośnie do sytuacji lub pory dnia.
>> Zobacz też: Czy angielski online dla dzieci to dobry pomysł?
Według założeń przyjmowanych w przedszkolach obcojęzycznych najczęściej trudno jest odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Edukacja językowa w przedszkolu powinna być spontaniczna. Materiał ma być przyswajany jakby mimowolnie, poprzez zabawę i różne bodźce oddziałujące na malucha, a nie poprzez przymus i standaryzację wymagań. Dla jednych dzieci taka edukacja będzie sposobem na niewiarygodnie szybkie postępy, inne będą potrzebowały nieco więcej czasu. Pośpiech jest w tym przypadku złym doradcą.